Doa Kebiasaan Selepas Solat

30 January 2013

QUESTION -..assalam uai, tolong tuliskan rumi doa lps solat yg biasa imam baca, yg mulanya "alhamdulillah hirobbil alamin, wassolatu wassala.."


ANSWER -Ustaz Azhar Idrus ( Original )
Bismillahirrohmaan nirrohiim,
Alhamdulillahi robbil 'alamiin..hamdan syakirin hamdan na'imin..hamdan yu'ani'amahu wakafi u mazidah.. .ya robbana wailana lakal hamdu kama yambaghi lijalali wajhikal karimi wa'azhimi sultonik.. Allahumma sholi 'ala sayyidina Muhammad wa'ala alii sayyidina Muhammad.

Allahumma inna nas'aluka salamatan fiddiini wa'afiatan filjasadi..waziadatan fil 'ilmi 'wabarokatan fir rizki..wataubatan koblal mauut..warohmatan 'indal mauut wamaghfirotan b'adal mauut .

Allahumma hawwin 'alaina fi syakarotil mauut ..wannajata minannar wal 'afwa 'indal hisaab. Robbana latuzigh kulubana ba'da izhadaitana wahablana milladunka rohmatan innaka antal wahhab.

Allahumma ahyina bil imani, Wa amitna bil imani, Wa adkhilnal jannatama’al imani, bi rahmatika ya arhamar-rahimin.

Allahumma ahyina bil hidayati ulama’, Wa amitna bil mukhti syuhada, Wa syurna ma’al zurrati auliak, Wa adkhilnal jannatama’al ambiak.

Rabbana zalamna anfusana, wa in lam taghfir lana wa tarhamna la-nakunanna minal-khaasirin. Rabbana atina fiddunya hasanah wa fil akhiroti hasanah waqina 'adzabannar, waqina 'adzabannar, waqina 'adzabannar. Sallallahu ala sayyidina muhammad, Wa ala alihi wa sahbihi ajmain, Subhana rabbika rabbi i-'izzati 'amma yasifun, wa salamun 'ala mursalin wa l-hamdu li-llahi rabbi l-'alamin.

Khadijah Firdaus
Superjo...Supermen...
Sudah baco...Harap komen...

37 comments:

  1. Assalamualaikum.

    Terima kasih untuk doa di atas.

    Satu permintaan dari saya:
    Bolehkah sertakan ayat al-Quran bagi doa di atas? Kerana takut salah sebutan bila hanya huruf rumi yg tertera.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  2. Terima Kasih atas doa tersebut.. Harap2 maksud doa dpt dsertakan untuk memahami doa yg dibaca

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah. kami di neskopi akan mengusahakan perkara yang tersebut bagi manfaat kita bersama. jika ada sebarang usahasama dapat dibuat bagi memantapkan artikel ini. neskopi amat2 lah mengalu2kannya. Alhamdulillah terima kasih

      Delete
    2. Dengan menyebut nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah Tuhan seru sekalian alam. Segala puji atas kurniaan dan kenikmatan yang Engkau limpahkan kepada kami. Segala puji atas keagunganMu, segala puji atas kemuliaanMu dan kekuasaanMu. Limpahkanlah shalawat dan salam kepada junjungan kami Nabi Muhammad SAW dan para pengikutnya sampai di akhir zaman.

      Ya Allah ya Tuhan kami, kami mohon keselamatan agama, kesihatan jasmani, bertambahnya ilmu dan berkah rizki, dapat bertaubat sebelum mati, mendapat rahmat ketika mati, dan memperoleh ampunan setelah mati.

      Ya Allah, mudahkanlah kami pada gelombang sakaratul maut. Bebaskanlah kami dari azab nerakaMu dan memperoleh ampunan ketika kami dihisab. Ya Allah ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan setelah Engkau tunjukkan kebenaran cahaya NurMu kepada kami. Kurniakanlah rahmat dari sisiMu karena sesungguhnya Engkaulah pemberi rahmat.

      Ya Allah, hidupkan kami dengan iman. Matikan kami dengan iman, dan masukkan kami ke dalam syurga bersama iman. Dengan rahmat-Mu yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

      Ya Allah tempatkanlah kami dengan orang-orang yang beriman, dan matikan kami dalam kesejahteraan,

      Ya Rabb, kami telah menganiaya diri kami sendiri dan jika Engkau tidak mengampuni kami dan memberi rahmat kepada kami, niscaya kami termasuk orang-orang yang merugi. Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari siksa neraka, dan peliharalah kami dari siksa neraka, dan peliharalah kami dari siksa neraka. Limpahkanlah rahmat kepada junjungan kita Nabi Muhammad SAW, berserta kesemua ahli keluarga dan sahabat mereka. Mahasuci Tuhan yang memiliki keagungan dari apa yang mereka katakan, salam sejahtera bagi para Rasul dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam.

      https://www.facebook.com/AlQuranDanAlHadits/posts/384086228273410

      Delete
  3. alhamdulillah.... dapat jugak saye hafal doa nie....

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah....berkat bulan ramadhan,,terima kasih,,,,

    ReplyDelete
  5. Salam Ustaz, saya setuju doa itu dalam ayat Al-Quran

    ReplyDelete
    Replies
    1. dalam tulisan arab...bkn dalam ayat al quran

      Delete
    2. Mana responnya

      Delete
    3. masih diusahakan... jika mana2 personal dapat membantu... dipersilakan.

      Delete
  6. Salam uia, mohon disertakan ayat al-quran utk rujukan. Terima kasih.

    ReplyDelete
  7. Salam uia, mohon disertakan ayat al-quran utk rujukan. Terima kasih.

    ReplyDelete
  8. Bkn nk menyinggung mana2 pihak. Mintak maaf kalo ada yg terasa. Belajar la cara bacaan bahasa arab. Bahasa arab ni bahasa al Quran. Bukan apa,takut sebutan & maksud nanti lari bila di-rumi-kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu.. jika sudi membantu boleh berikan pertolongan dalam menulis dalam bahasa arab doa diatas tu

      Delete
  9. Bkn nk menyinggung mana2 pihak. Mintak maaf kalo ada yg terasa. Belajar la cara bacaan bahasa arab. Bahasa arab ni bahasa al Quran. Bukan apa,takut sebutan & maksud nanti lari bila di-rumi-kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah dan terima kasih atas nasihat itu. kami sedang mengusahakan untuk mendapatkan doa diatas dalam tulisan hijaiiyah arab. jika @fais collection dapat membantu menyumbang artikel tersebut ke neskopi boleh juga. usaha dan sumbangan anda sangat dialukan

      Delete
    2. Memg dirumikan bhsa arab ke rumi,bunyi xkan sama.tp dah blajar rumi,rujuk semula ke arab dan tanya sikit2 pd yg arif..sbgai pembetulan apa yg kita hafal rumi tadi.insyallah mudah.bantuan rumi mcm ni sy sokong jugak bg yg xbersedia lg atau nk susun wktu ke utk blajar al-quran.utk lgkapkan dlm solat,blh je blajar rumi dulu tp jgn slama2nya.harus cri ikhtiar utk btl2 blajar al-quran dgn cara btl..

      Delete
  10. Bila boleh siar doa dalam bahasa Arab, dah lama tanya, bila nak respon

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah jika teringat.. nak refer pada yang lebih pakar dahulu

      Delete
  11. Sampai sekarang tak respon pun dalam bahasa Arab

    ReplyDelete
    Replies
    1. asslam encik.. maafkan kami, kami pun sedang mencari dalam bahasa arab. sukar bagi kami dan kami meminta agar anda atau ada rakan-rakan disini dapat memberikan doa dalam tulisan arab. terima kasih

      Delete
  12. saya ingin betulkan sedikit ikut rumi yg ad sikit salah ejaanny..typing error kot..
    'Alhamdulillahi robbil 'alamiin..hamdan syakirin hamdan na'imin..hamdan yu'afini'amahu wakafi u mazidah..'

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih dengan pembetulan tersebut. moga kita semua saling membantu dan memperbetulkan

      Delete
  13. Wslam.btl apa saudara faiz ckp.tp,semua tidak sama dlm menghadapi masaalah.dan bkn tujuan utk belajar rumi semata2 tp,buat sementara aje.dan kami akan rujuk jugak pd arab.cuma sementara ni,nk cpt demi msalah masing2 yg dihadapi.bgs jugak bantuan rumi mcm ni bg mereka2 yg xmengenal al-quran lg.kurang2nya ada amalan nye.nk blajar al-quran btl2,bkn seme dpt buat.slow2.msing2 ada masalah trsendiri.buat smentara setakat doa2 cmni ok la.jgn sebuah al-quran blajar rumi.tu btl la.

    ReplyDelete
  14. الحمد للَّه رب العالمين حمدا شاكرين حمدا يوافي نعمه ويكافئ مزيده. يا ربنا لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك. اللَّهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد.
    اللَّهم إنا نسألك سلامة في الدين وعافية في الجسد وزيادة في العلم وبركة في الرزق وتوبة قبل الموت
    ورحمة عند الموت ومغفرة بعد الموت
    اللَّهم هون علينا في سكرات الموت والنجاة من النار والعفو عند الحساب. ربنا لا تزغ قلوبنا بعد إذهديتنا وهب لنا من لدنك رحمة. إنك أنت الوهاب

    اللَّهم أحينا بالإيمان وأمتنا بالإيمان وأدخلنا الجنة مع الإيمان برحمتك يا أرحم الراحمين

    اللَّهم أحينا بحياة العلماء وأمتنا بموت الشهداء وانصرنا بزمرة الأولياء وأدخلنا الجنة مع الأنبياء

    ربنا ظلمنا انفسنا وان لم تغفرلنا وترحمنا لنكونن من الخاسرين

    ربنا آتنا في الدنيا حسنة وفي الأخرة حسنة وقنا عذاب النار

    وصلى اللَّه على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وبارك وسلم. والحمد للّه رب العالمين

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalamu'alaikum tuan yang dirahmati allah...
      sya ada permintaan maaf kalau aga cerewet.. sebenarya sya perlukan baris baris huruf al-quran untuk membacanya..
      harap tuan boleh bagi yang ada baris..
      terimakasih tuan...

      Delete
  15. kalau ada salah, mohon betulkan in shaa ALLAH. semoga ini dpt mmbantu kpd yg brtanya, biIznillah. wallahua'lam. :)

    ReplyDelete
  16. adus, takde baris la pulak

    ReplyDelete
    Replies
    1. hafal dlu bhasa rumi ni.. pas tu g masjid solat jemaah atau hadir mjlis ilmu then talaqi dpn2 murabbi.. lbh clear lbh jelas.. sumber pn mst ada.. tny2 kt cni mmg agk ssh sb alam maya kn.. mcm2 mslh.. nk tlis nk copy lg nk paste lg... :)

      Delete
  17. http://mzgroup4all.blogspot.com/2013/12/zikir-dan-doa-selepas-solat-fardu.html?m=1

    Boleh rujuk sini sahabat2

    ReplyDelete
  18. boleh tak bagi doa yg lengkap ...disertakan dengan wal muslimin wal muslimat wal mukminin wal mukminat....dalam rumi....

    ReplyDelete
  19. Doa-Doa Selepas Solat


    ‎اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ. حَمْدًا يُوَافِيْ نِعَمَهُ وَيُكَافِئُ مَزِيْدَهُ.
    ‎يَا رَبَّنَا لَكَ الْحَمْدُ كَمَا يَنْبَغِيْ لِجَلاَلِ وَجْهِكَ الْكَرِيْمِ وَعَظِيْمِ سُلْطَانِكَ
    Alhamdulillahirabbil ‘alamin, Hamdan yuwafi ni’amahu wa yukafi u mazidah ya rabbana lakal hamdu kama yanbaghi lijalali wajhikal karimi wa’adzimi sulthanika


    ‎اَللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ سَلاَمَةً فِى الدِّيْنِ وَعَافِيَةً فِى الْجَسَدِ وَزِيَادَةً فِى الْعِلْمِ
    ‎ وَبَرَكَةً فِى الرِّزْقِ وَتَوْبَةً قَبْلَ الْمَوْتِ وَرَحْمَةً عِنْدَ الْمَوْتِ وَمَغْفِرَةً بَعْدَ الْمَوْتِ
    Allahumma Inna nas’aluka salamatan fiddin, wa’ afiyatan fil jasadi wa ziyadatan fil ‘ilmi, wabarakatan firrizqi, wa taubatan qablal maut, wa rahatan ‘indal maut, wa maghfiratan ba’dal maut.


    ‎اَللَّهُمَّ هَوِّنْ عَلَيْنَا فِي سَكَرَةِ الْمَوْتِ وَالنَّجَاةَ مِنَ النَّارِ وَالْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسَابِ
    Allahumma hawwin ‘alaina fi sakaratil maut wannajata minannari wal ‘afwa ‘indalhisab



    ‎رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوْبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ
    Rabbana Laa Tuzig Qulubana Ba'da Idz Hadaitana min ladunka rahmatan Innaka Antal Wahhabu.


    ‎رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِيْنَ إِمَامًا
    Rabbana Hab Lana Min Azwajina Wadzurriyatina Qurrata A'yunin Waj'alna Lil muttaqina Imaman


    ‎رَبَّنَا ظَلَّمْنَا أَنْفُسَنَا فَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الْخَاسِرِيْنَ
    Rabbana Dzallamna Anfusana Fainlam Taghfirlana Watarhamna Lanakunanna Minal Khasirina


    ‎رَبَّنَا آتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
    Rabbana Atina Fiddunya hasanatan wa fil akhirati hasanatan waqina adzabannari


    ReplyDelete