Biskut Jagung Lee VS Biskut Jagung Hup Seng

15 February 2015

biskut jagung lee pingpong hup seng

biskut jagung

Aku pernah terbaca di dalam Facebok, ada orang membuat kenduri walimah dengan hanya menjamu tetamu makan biskut jagung dan air teh sahaja. Majlis walimah macam ni aku kagum, bukan setakat save budget malah menyahut seruan besederhana dalam majlis yang diadakan. Moga keluarga sipolan diberkati dan dimurahkan rezeki oleh insyaAllah. Aminn..

Aku ni memang minat makan biskut jagung, seingat aku terakhir makan biskut jagung adalah pada zaman sekolah menengah, lepas tu aku tak berjumpa dah jodoh dengan biskut jagung ni sampai lah ke hari ini, salah satu sebab mungkin kerana aku hanya minat makan dan tak minat membeli serta makan apa sahaja yang ada depan mata.. haha.

Gambar diatas menunjukkan biskut jagung cap Lee dan biskut jagung cap Hup Seng a.k.a cap Ping Pong. Buat pertama kalinya aku dah try biskut jagung cap Lee yang berat bersihnya adalah 400g dan sebulan kemudian aku try pula biskut jagung cap Hup Seng a.k.a cap Ping Pong yang berat bersihnya adalah 200g.


Harga

harga biskut jagung lee

harga biskut jagung hup seng pingpong

Dari segi harga, sepeket 400g biskut jagung cap Lee adalah lebih murah jika dibandingkan dengan sepeket 200g biskut jagung cap Hup Seng a.k.a cap Ping Pong. Harga bagi sepeket biskut jagung cap Lee adalah Rm4.29 dan harga biskut jagung cap Hup Seng a.k.a Ping Pong adalah lebih mahal dan aku tak ingat berapa (akan diupdate kemudian, haha) iaitu RM4.50.


Pakejing Individu

biskut jagung lee pingpong hup seng

Diatas adalah gambar pakejing individu, disebelah kiri adalah biskut cap Lee dan disebelah kanan adalah biskut cap Hup Seng a.k.a Ping Pong.

Biskut jagung cap Lee mengandungi 66 keping biskut manakala biskut jagung cap Hup Seng a.k.a cap Ping Pong pula mempunyai 10 paket kecil individu yang setiap paket kecil tersebut mengandungi 3 keping biskut menjadikan kesemua jumlahnya adalah 30 keping.


Tekstur Biskut

biskut jagung lee pingpong hup seng

biskut jagung lee pingpong hup seng

biskut jagung lee pingpong hup seng

Diatas adalah tekstur bagi kedua-dua jenis biskut. Kelihatan tekstur biskut jagung cap Lee adalah lebih solid dan juga padat manakala tekstur biskut jagung cap Hup Seng a.k.a cap Ping Pong adalah peroi dan mudah pecah (lihat gambar yang ketiga) malah biskut cap Hup Seng juga rasanya agak ringan di tangan jika dibandingkan sekeping-sekeping.


Rasa Dan Kesedapan
Kesedapan biskut jagung ini dapat dikenalpasti apabila dicicah mereka kedalam air teh atau air susu tanpa gula. Rasa biskut jagung cap Hup Seng a.k.a cap Ping Pong setelah dicicah air susu adalah rasanya manis dan kewangian jagung itu dapat dihidu dan dirasa dengan tekak.

Manakala, rasa dan bau biskut jagung cap Lee hangit dan tidak manis seperti seterunya.


Pandangan Peribadi
Aku ni memang tidak memilih dalam bab makanan, tidak lah terlalu cerewet melainkan dari segi kebersihan ketika penyediaan dan ketika dihidangkan. Bagi aku biskut cap Lee menang dari segi harga dan tekstur manakala biskut cap Hup Seng a.k.a Ping Pong menang dari segi rasa dan pakejing individunya sesuai bagi mereka yang always on the go.

Bagi mereka yang dalam budget, memilih biskut cap Lee bukanlah kesalahan. Aku tidak kisah kurang manis memandangkan aku minum pun tidak perlu gula atau susu pekat tambahan. Malahan biskutnya lebih padat dan jumlahnya lebih banyak lantas memberi nilai pada wang yang aku belanjakan.

Bagi mereka yang mempunyai kuasa membeli yang lebih besar, pilihan biskut jagung Hup Seng a.k.a cap Ping Pong adalah tepat. Rasanya yang manis dan bau aroma jaung begitu menyelerakan lebih-lebih lagi dicicah bersama air teh atau air susu.

*Telah dikemaskini pada 22Febuari2015 jam 2118

Superjo...Supermen...
Sudah baco...Harap komen...

8 comments:

  1. x nak cuba biskut jagung cap naiyu????yg 2 lg sedap rasanya dri biskut jagung hupseng

    ReplyDelete
  2. x nak cuba biskut jagung cap naiyu????yg 2 lg sedap rasanya dri biskut jagung hupseng

    ReplyDelete
  3. The Tennessee Titan Flag is viewable from both sides with the opposite side being a reverse image.Fly your Tennessee Titan Flag with our tailgate pole or 6' aluminum flagpole and adjustable flag bracket.house divided flags nhl
    nfl house flagsTennessee Titans house divided flags
    buy Cleveland Browns house divided flags, House Divided Flags,Sports Flags 3x5, Sports flags and banners,nfl House Divided Flags

    ReplyDelete
  4. Il Chelsea 16-17 terzo kit dispone di una combinazione di colori tradizionale in bianco e blu. Realizzato da Adidas, la nuova terza maglia del Chelsea 2016-2017 è stato rilasciato il 29 luglio ed è impostato per funzionare come Maglia nelle Coppe.magliette da calcio poco prezzo,
    maglia calcio poco prezzo Vendita Maglia Juventus outlet
    Maglia Lazio a poco prezzo 2017

    ReplyDelete